• Foto del escritorLOCAL29 - TAITANERS

Alfafara: La Cova de les Finestres - Molí medieval islàmic

Comencem la ruta des de l'ermita de la Mare de Deu de la Llum i de Sant Antoni Abat, on agarrem el PR-CV 389 que naix en Alfafara i que ens porta primer al mas de Carbonell, i pocs metres després a la font de Carbonell.

Continuem pel sender arribant al mas de la Solana de Carbonell, on a pocs metres després de deixar-lo, arribem a una bifurcació on agarrem el sender de la dreta que ens porta baixant pel Barranc del Pont Trencat a la Cova de les Finestres, que la trobem a la nostra ma dreta. Pugem a la cova per l'escala de fusta que hi ha i fem un xicotet escorcoll.

Continuem pel Barranc del Pont Trencat on divisem el Cabeçó de Maó i pugem fins les vies del tren, passant pel costat de una antiga caseta del tren, on fem una paradeta per esmorzar. Continuem uns metres mes avant i passem per baix d'un xicotet pont del tren, continuant per el Bancal Redó i la seua bassa de rec. Pugem per la senda fins arribar a un mirador, on observem el Barranc del Pantanet. Continuem pujant per unes escales llaurades en la pedra, arribant dalt del Cabeçó de Maó.

Continuem per la senda fins arribar a un camí esfaltat, on trenquem a la dreta per anar pel Pantanet a vore primer les ruïnes del Molí del Pantanet i després el Molí Medieval Islàmic, excavat en la pedra calcària, on trobem una pedra de molí, un abeuredor i grafits en la paret de pedra. Al tornar passem pel Assut del Pantanet.

Tornem pel camí asfaltat fins arribar a una bifurcació, on trenquem per l'esquerra per a pujar per la Solana de Carbonell i a l'altura d'un gran pi, agarrem una senda a la dreta que porta novament a l'ermita on hem començat la ruta.